Община Сливен

Щиляна Василева: Зимна музикална приказка представиха на публиката сливенските симфоници

----
20.01.2019 / 17:43

Сливенският симфоничен оркестър, под диригентството на маестро Димитър Караминков, започна 2019 година с един забележителен концерт. Смелост, класа и стил показаха сливенските симфоници на вярната си публика, която на 17 януари беше набъбнала неузнаваемо и побрала в зала „Сливен“ над сто и педесетима любители на класическата музика.

 

Огромно удоволствие /и шанс/ беше да се чуе изпълнението на солистката Зорница Иларионова, прославила се само на 27 години като един от младите цигулкови виртуози на България. Прекрасната й интерпретация на музикалния шедьовър „Зима“ на Антонио Вивалди беше изпълнена с красота, страст и професионално съвършенство, събрала в себе си заразителната пламенност на младостта и класата на майсторите. С великолепното изпълнение на Рондо Капричиозо на Камий Сен-Санс, младата изпълнителка, заедно със сливенските симфоници, не само провокира, но вдигна на крака публиката. Два пъти викана на „бис“, тя категорично заяви своя чар и музикална класа.

 

С гостуването си пред сливенската публика, Зорница Иларионова затвърди представата за себе си като за музикант, който иска „да провокира, да въздейства, да търси новото, да се стреми да сътвори нещо, което усеща, че трябва да сътвори.“ Впрочем, на тази млада възраст, тя вече има впечатляваща биография и дълъг списък от международни отличия във Франция, Германия, Австрия, Испания, Русия, Белгия и Португалия. Само през миналата година тя е спечелила две първи награди в един от най-престижните международни конкурси “Йохан Себастиан Бах“ в Япония. Пред 5-хилядна публика, в една от най-модерните зали The Grand Hall във Фукуока, тя се класира на първо място сред пианистите и цигуларите и в основния конкурс, и в надпреварата за най-добро изпълнение на Дебюси. Пак през 2018 г. Зорница Иларионова печели втора награда в конкурса за млади изпълнители “Манхатън” в Ню Йорк, САЩ. А през ноември 2018-та, в Международния конкурс “Classic Pure Vienna” във Виена, Австрия, до чийто финал достигат само осем музиканти от целия свят, завоюва трето място. От ученичка на своята майка Благородна Танева в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и на световноизвестния музикален педагог Захари Брон в Еscuela Superior de Musica Reina Sofia в Мадрид, Испания, възпитаничката на цигулковия клас на проф. Марио Хосен в Нов български университет от края на миналата година става негов асистент.

 

Чест беше за сливенската публика да усети красотата и изяществото на една изгряваща звезда – вдъхновената и с магическо лъчение звезда на младия музикален талант, подплатена същевременно с категорична заявка за вече запазено място и ярко присъствие на музикалния небосклон. Със заслужени суперлативи за Зорница Иларионова вероятно тепърва музикалната общественост ще говори, като за една нова Мила Георгиева.

 

Най-добри думи можем да кажем и за достойното представяне и на Сливенския симфоничен оркестър с диригент Димитър Караминков и концертмайстор Силва Топузян. Сливенските симфоници партнираха на солистката Зорница Иларионова със същата вещина и професионализъм, с които изпълниха самостоятелно Моцартовото Дивертименто в ре мажор и Венецианската симфония на Антонио Салиери.

 

Случайно ли чухме Моцарт и Салиери заедно, в един концерт? Защото в програмата на концерта бяха изненадващо съчетани музикални произведения на легендарните врагове. Знаем, че зловещата репутация на Салиери, като отровител на Моцарт и олицетворение на завистта, за пръв път създава Пушкиновата драма „Моцарт и Салиери“ , а последният пирон в разпятието на Салиери поставя Питър Шафър, по чиято пиеса Милош Форман създава знаменития си филм “Амадеус”. Доколко описаната в литературата пословичната омраза между двамата отговаря на историческата достоверност не е известно. Но в името на истината, през 1997 година в Милано се провежда необичаен съдебен процес с 200-годишна давност, на който Салиери е оправдан… Важно е да отбележим, че тази късна реабилитация на един от най-авторитетните музиканти на Италия се състоя на 17 януари 2019 година и в Сливен. Аз лично съм почитателка на „твърде многото ноти“ на Моцарт, които, в литературните преразкази на отношенията му със Салиери, италианецът не харесва. Но този концерт даде възможност на публиката сама да направи съпоставка между двамата съвсем различни като натюрел композитори и да избере своя фаворит. Такива любопитни музикални прояви са добър атестат за всяка музикална формация.

 

На многото обществени дебати „да го има или да го няма“ Сливенският симфоничен оркестър, аз смятам, че този първи за 2019 година негов концерт даде недвусмислен отговор. Сливенските симфоници не само че имат място на културния небосклон на Сливен, нещо повече – те са лицето на музикалната култура в този град, една от формациите, към която никой и никога не трябва да се отнася с пренебрежение или снизхождение. Не само защото със своя 85-годишен творчески живот той е писал и продължава да пише музикалната история на Сливен. А защото продължава да показва, че неговата творческа активност е знак за духовност, форма за възпитание и мярка за музикалната култура на жителите на Сливен.

 

…Когато след изпълнението на Зорница Иларионова се чуха възгласи „Браво!“, някой по-компетентен в аплаузите напомни, че, когато се аплодира изпълнителКа, в италианския език това става с възгласа „Брава!“ Аз обаче отворих речника, където забелязах, че когато във формацията има и мъже, употребява се опростената форма „Браво!“ Значи, грешката е вярна: „Браво!“ на всички „виновници“ за този концерт, от солистката до диригента и обратно. За публиката 17 януари беше удоволствие. Следващото е на 7 февруари.

 

Щилияна ВАСИЛЕВА

 

Б.А. Благодаря за съдействието във фотоилюстрацията на Жан Карпутлиян.

Още снимки от новината

----

 

 
 

Copyright © 2008-2019 Агенция "СЕДМИЦА" - Сливен | RSS емисия

Изграден от Sliven.NET | Дизайн от Sliven Net | Програмиране и SEO от Христо Друмев